This collection of quotes is being compiled by Lo Snöfall

23 April 2009


på fyra ben går den som jag gillar allra mest
gillar gillar gillar allra mest
en man så mjuk som sammet det har min lilla häst
har min lilla häst
va du är söt min kära lilla ponny
va du är söt min kära lilla häst
du säger ingenting min kära lilla ponny
men du är den jag gillar bäst!

Bro, bro, breja


Detta är en sånglek som jag tror att många redan känner till. Det är en gammal folkmelodi som oftast lämnats över i muntlig tradition. Det kan hända att vi sjunger den olika, vi får väl se ;-)

Orden i sången är så här:

Bro, bro, breja

Stockar och stenar

Alla goda renar

Ingen kommer här fram, här fram

Förrän hon säger sin kärastes namn

Vad heter han

Din fästeman

...Och lite annorlunda om det är en pojke som fångats.

Och sången fortsätter med någon infångad i porten och ringen stilla:

Har du tagit prästens ko,

(eller ska det vara sko? Min fundering…jag sjöng sången när jag var liten)

prästens ko,

prästens ko

Har du tagit prästens ko

GULD eller SILVER

Så här går leken till:

Alla utom två bildar ring.

De två bestämmer om de ska vara guld eller silver.

De två bildar en port som ringen ska passera igenom.

Ringen går igenom porten medan alla sjunger.

När sången låter ”Vad heter HAN, fälls porten ner, ringen stannar och en är fångad.

Sången fortsätter medan porten ”vaggar” den infångade och när sången är slut ska den infångade välja guld eller silver.

Han/hon viskar det till en av dem som är port och får ställa sig bakom den av de två i porten som har valt det samma.

Till slut är ringen slut och alla står på två led istället och då avslutas leken med en liten dragkamp.

Man håller om den som står framför och drar!

Blog Archive